تبلیغات
شمیم شیعه - آیه خیر البریة
 
کدام دین را قبول دارید؟








تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
آخرین بروز رسانی :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازدید :

 
 
نویسنده : شیعه
تاریخ : سه شنبه 13 فروردین 1392
نظرات

یكی دیگر از آیاتى كه دلیل بر برترى على علیه السلام از همه افراد بشر از گذشته و آینده حتى پیامبران اولوا العزم علیهم السلام به جز خاتم انبیا صلى الله علیه و آله و سلم است و خودبه خود آیه اثبات کننده ولایت بلافصل علی(ع) می باشد ،این آیه است :

«ان الذین آمنوا وعملوا الصالحات اولئك هم خیر البریة » سوره البینه: 7.

 ( آنان كه ایمان آوردند و كارهاى شایسته كردند ، آنان بهترین آفریدگانند ) .

 شأن نزول

شأن نزول آیات قرآن در بسیاری از موارد كمك به فهم مراد و مقصود از آیه را دارد و در واقع پلی است برای عبور و ورود به گذشته تاریخ و زمان نزول، اما حكم و یا هر نكته‌ی دیگری كه به عنوان پیام در آیات وحی وجود دارد، در محدوده زمان و یا هر چیز دیگری محبوس و مدفون نمی شود، آیه مورد بحث نیز از جمله آیاتی است كه مصداق خیر البریه را به روشنی بیان می كند.

وأخرج ابن مردویه عن عائشة قالت : قلت یا رسول الله : من أكرم الخلق على الله قال : یا عائشة أما تقرئین ( إن الذین آمنوا وعملوا الصالحات أولئك هم خیر البریة )

وأخرج ابن عساكر عن جابر بن عبد الله قال كنا عند النبی صلى الله علیه وسلم فأقبل علی فقال النبی صلى الله علیه وسلم : والذی نفسی بیده إن هذا وشیعته لهم الفائزون یوم القیامة ونزلت ) إن الذین آمنوا وعملوا الصالحات أولئك هم خیر البریة ( فكان أصحاب النبی صلى الله علیه وسلم إذا أقبل علی قالوا : جاء خیر البریة

وأخرج ابن عدی وابن عساكر عن أبی سعید مرفوعا : علی خیر البریة

وأخرج ابن عدی عن ابن عباس قال : لما نزلت ) إن الذین آمنوا وعملوا الصالحات أولئك هم خیر البریة ( قال رسول الله صلى الله علیه وسلم لعلی : هو أنت وشیعتك یوم القیامة راضین مرضیین

وأخرج ابن مردویه عن علی قال : قال لی رسول الله صلى الله علیه وسلم : ألم تسمع قول الله : ) إن الذین آمنوا وعملوا الصالحات أولئك هم خیر البریة ( أنت وشیعتك وموعدی وموعدكم الحوض إذا جئت الأمم للحساب تدعون غرا محجلین

أخرج ابن مردویه عن عائشة قالت : « قلت یا رسول الله : من أكرم الخلق على الله؟ قال : » یا عائشة أما تقرئین { إن الذین آمنوا وعملوا الصالحات أولئك هم خیر البریة } .

وأخرج ابن عساكر عن جابر بن عبد الله قال : « كنا عند النبی صلى الله علیه وسلم فأقبل علیّ فقال النبی صلى الله علیه وسلم : » والذی نفسی بیده إن هذا وشیعته لهم الفائزون یوم القیامة ، ونزلت { إن الذین آمنوا وعملوا الصالحات أولئك هم خیر البریة }  فكان أصحاب النبی صلى الله علیه وسلم إذا أقبل علیّ قالوا : جاء خیر البریة .

عائشه می گوید: از رسول خدا پرسیدم: گرامی ترین آفریده نزد خدا چه كسی است؟ فرمود: مگر این آیه قرآن را نخوانده ای؟ { إن الذین آمنوا وعملوا الصالحات أولئك هم خیر البریة }.

ابن عساكر از جابربن عبد الله روایت كرده است كه گفت : ما نزد پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم بودیم كه على از راه رسید ، پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم فرمود : سوگند به آن كه جانم به دست او است ، این و شیعیان اویند كه در روز قیامت رستگارند . و این آیه نازل شد : ان الذین آمنوا . . . و یاران رسول خدا هر گاه على از راه مى رسید مى گفتند : بهترین آفریدگان آمد ،


الدرالمنثور ، ج 8، ص 589،  اسم المؤلف:  عبد الرحمن بن الكمال جلال الدین السیوطی الوفاة: 911 ، دار النشر : دار الفكر - بیروت – 1993.

وأخرج ابن عدی وابن عساكر عن أبی سعید مرفوعاً : علیّ خیر البریة .

وأخرج ابن عدی عن ابن عباس قال : « لما نزلت { إن الذین آمنوا وعملوا الصالحات أولئك هم خیر البریة } قال رسول الله صلى الله علیه وسلم لعلی : » هو أنت وشیعتك یوم القیامة راضین مرضیین « » .

وأخرج ابن مردویه عن علیّ قال : قال لی رسول الله صلى الله علیه وسلم : « ألم تسمع قول الله : { إن الذین آمنوا وعملوا الصالحات أولئك هم خیر البریة } أنت وشیعتك وموعدی وموعدكم الحوض إذا جئت الأمم للحساب تدعون غرّاً محجلین » .

و نیز ابن عدى و ابن عساكر از ابو سعید به سند مرفوع روایت كرده اند كه : على بهترین آفریدگان است.

ابن عدى از ابن عباس روایت كرده كه گفت : چون آیه خیر البریه نازل شد رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم به على فرمود : اینان تو هستى و شیعیان تو كه در روز قیامت خشنود و پسندیده اند.

ابن مردویه از على علیه السلام آورده است كه رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم فرمود : آیا این آیه را نشنیده اى : ان الذین آمنوا . . . آنان تو و شیعیان تو هستند، قرارگاه من وتو وشیعیانت حوض كوثر است .


الدر المنثور ، ج 8، ص 589،  اسم المؤلف:  عبد الرحمن بن الكمال جلال الدین السیوطی الوفاة: 911 ، دار النشر : دار الفكر - بیروت – 1993.

طبرى در تفسیر آیه می گوید: قوله:( إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُولَئِكَ هُمْ خَیْرُ الْبَرِیَّةِ )

یقول تعالى ذكره: إن الذین آمنوا بالله ورسوله محمد، وعبدوا الله مخلصین له الدین حنفاء، وأقاموا الصلاة، وآتوا الزكاة، وأطاعوا الله فیما أمر ونهى( أُولَئِكَ هُمْ خَیْرُ الْبَرِیَّةِ ) یقول: من فعل ذلك من الناس فهم خیر البریة. وقد: حدثنا ابن حمید، قال: ثنا عیسى بن فرقد، عن أبی الجارود، عن محمد بن علیّ( أُولَئِكَ هُمْ خَیْرُ الْبَرِیَّةِ ) فقال النبی صلى الله علیه وسلم: "أنْتَ یا عَلی وَشِیعَتُكَ".

خداى متعال مى فرماید : آنان كه به خدا و رسولش محمد صلى الله علیه و آله و سلم ایمان آوردند و خدا را خالصانه و یگانه و بدون شریك پرستیدند ، و نماز را به پاداشتند و زكات دادند ، و خدا را در همه اوامر و نواهى او اطاعت نمودند ، آنانند كه بهترین آفریدگانند . مى گوید : از مردم آنان كه چنین كنند بهترین آفریدگانند .

ابن حمید از عیسى بن فرقد از ابوالجارود از محمدبن على ( امام باقر علیه السلام ) مرا حدیث كرد كه پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم فرمود : اى على ، خیرالبریه تو و شیعیان تو هستند .

جامع البیان عن تأویل آی القرآن ، ج 30 ص264، اسم المؤلف:  محمد بن جریر بن یزید بن خالد الطبری أبو جعفر الوفاة: 310 ، دار النشر : دار الفكر - بیروت – 1405.

علامة گنجی نقل می كند:

أخبرنا إبراهیم بن بركات القرشی ، أخبرنا الحافظ علی بن الحسن الشافعی ، أخبرنا أبو القاسم بن السمرقندی ، أخبرنا عاصم بن الحسن ، أخبرنا الحافظ أبو العباس ، حدثنا محمد بن أحمد القطوانی ، حدثنا إبراهیم بن الأنصاری ، حدثنا إبراهیم بن جعفر بن عبد الله بن محمد بن مسلمة عن أبی الزبیر عن جابر بن عبد الله قال : كنا عند النبی صلى الله علیه وآله فأقبل علی بن أبی طالب فقال صلوات الله علیه : قد أتاكم أخی ثم التفت إلى الكعبة فضربها بیده ثم قال : والذی نفسی بیده ان هذا وشیعته هم الفائزون یوم القیامة ثم إنه أولكم ایمانا وأوفاكم بعهد الله وأقومكم بأمر الله وأعدلكم فی الرعیة وأقسمكم بالسویة وأعظمكم عند الله مزیة قال : ونزلت : ( ان الذین آمنوا وعملوا الصالحات أولئك هم خیر البریة ).

جابربن عبد الله می گوید: ما نزد پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم بودیم كه على بن ابى طالب علیه السلام از راه رسید ، پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم فرمود : برادرم نزد شما آمد . آن گاه رو به كعبه نمود و دست به آن زد و فرمود : سوگند به آن كه جانم به دست او است ، این و شیعیان اویند كه در روز قیامت رستگارند ، او نخستین ایمان آورنده شما ، و وفادارترین شما به عهد خدا ، و قیام كننده ترین شما به امر خدا ، و عادل ترین شما در میان رعیت ، و مساوى تقسیم كننده ترین شما ، و ارجمندترین شما در نزد خداست . آن گاه این آیه نازل شد :ان الذین آمنوا ... كفایه الطالب، طبع الغری: 118.

خیر البریة كیست و چیست؟

ازمیان دهها روایت پیرامون آیه خیر البریه شماری از آن را ملاحظه نمودید كه با صراحت مصداق و فرد مورد نظر خداوند را معرفی می كرد كه برای اهل فكر و تحقیق باید كافی باشد و در نوع خود مشت تحریف گران و بد خواهان علی و فرزندان او را باز و رسوا می كند و از سوئی بر تری آن امام همام را بر پیامبران، غیر از رسول خاتم و منصب نبوت  اثبات می كند، چرا كه جمله «خیر البریه» به معنای برترین آفریده است و صفتی است كه بدون شك از آغاز خلقت تا پایان نظام هستی را شامل می شود واین افتخاری است كه نصیب علی بن ابوطالب علیه السلام شده است.

سیمای برتر علی علیه السلام در حدیث

تصویر چهره ملكوتی امیر مؤمنان علی علیه السلام و بازخوانی سیمای معنوی و ومجسم ساختن زیبائیهای رفتاری و عملی و گفتاری او از میان هزاران سخن رسول گرامی اسلام نیازمند خلق و آفرینش كتابها است، اگر چه بزرگانی در گذشته و حال به این مهم دست یازیده اند، احادیث و سخنان پیامبر اعظم، مربی و معلم امیر مؤمنان علی علیه السلام در بیان شخصیت و فضائل آن حضرت از حد و اندازه خارج است، كه از بین این روایات حدیث ذیل را كه موافق و مخالف نقل كرده اند و سند گویائی است بر مدعای ما و در حقیقت مكمل آیات پیشین و در وصف برتری امام علی علیه السلام بر تمام پیامبران غیر از خاتم انبیا است، به تفسیر و توضیح آن می پردازیم.

«من أراد أن یرى آدم فی علمه ، ونوحاً فی طاعته ، وإبراهیم فی خلته ، وموسى فی هیبته ، وعیسى فی صفوته ، فلینظر إلى علی بن أبی طالب رضی الله عنه »

( هر كس به خواهد علم آدم ، طاعت نوح ، محبوبیت ابراهیم ، هیبت موسى و برگزیدگى عیسى را ببیند باید به على بن ابى طالب بنگرد ) .

قوله صلى الله علیه وآله وسلم : ( من أراد أن ینظر إلى نوح فی عزمه ، والى آدم فی علمه ، والى إبراهیم فی حلمه ، والى موسى فی فطنته ، والى عیسى فی زهده ، فلینظر إلى علی بن أبی طالب ) . أخرجه البیهقی فی صحیحه ، والإمام أحمد بن حنبل فی مسنده.

این حدیث را همانگونه كه در پایان حدیث قبل مشاهده می كنید از دو تن محدث و نویسنده مشهور و صاحب آثار و تالیفات معتبر یعنی احمد حنبل و بیهقی نقل كرده اند كه متاسفانه در چاپهای فعلی دیده نمی شود و گویا دست تحریف این حدیث را نیز به سرنوشتی همانند تحریف و اسقاط دیگر احادیث و منقولات تاریخی در فضائل اهل بیت و علی علیهم السلام دچار كرده است.

ابن ابی الحدید معتزلی با اعتراف به ویژگیهای برتر امیر المؤمنین علیه السلام و بدون هیچ گونه شبهه ای این حدیث را با استناد به همان دو شخصیت نقل كرده است.

الخبر الرابع : من أراد أن ینظر إلى نوح فی عزمه ، وإلى آدم فی علمه ، وإلى إبراهیم فی حلمه ، وإلى موسى فی فطنته ، وإلى عیسى فی زهده ، فلینظر إلى علی بن أبی طالب ' .

رواه أحمد بن حنبل فی المسند ، ورواه أحمد البیهقی فی صحیحه .

شرح نهج البلاغة ، اسم المؤلف:  أبو حامد عز الدین بن هبة الله بن محمد بن محمد بن أبی الحدید المدائنی الوفاة: 655 هـ ، دار النشر : دار الكتب العلمیة - بیروت / لبنان - 1418هـ - 1998م ، الطبعة : الأولى ، ج 9   ص 100، تحقیق : محمد عبد الكریم النمری.

فخر رازى در ادامه داستان محمود حمصی كه در استدلال به آیه مباهله سخن وی را نقل كردیم می گوید:

ویؤید الاستدلال بهذه الآیة ، الحدیث المقبول عند الموافق والمخالف ، وهو قوله علیه السلام : ( من أراد أن یرى آدم فی علمه ، ونوحاً فی طاعته ، وإبراهیم فی خلته ، وموسى فی هیبته ، وعیسى فی صفوته ، فلینظر إلى علی بن أبی طالب رضی الله عنه ) فالحدیث دل على أنه اجتمع فیه ما كان متفرقاً فیهم ، وذلك یدل على أن علیاً رضی الله عنه أفضل من جمیع الأنبیاء سوى محمد صلى الله علیه وسلم...

در تأیید این استدلال به آیه شریفه حدیثى است كه مورد قبول موافق و مخالف است و آن سخن رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم است كه فرمود : ( هر كه مى خواهد به علم آدم ، طاعت نوح ، محبوبیت ابراهیم ، هیبت موسى و برگزیدگى عیسى بنگرد باید به على بن ابى طالب بنگرد ) . زیرا این حدیث دلالت دارد كه همه این صفاتى كه در این پیامبران به طور پراكنده موجود است یك جا در على علیه السلام گرد آمده است ، و همین دلیل است كه على علیه السلام از همه پیامبران جز پیامبر ما صلى الله علیه و آله و سلم افضل است .

التفسیر الكبیر أو مفاتیح الغیب ، ج 8   ص 72. اسم المؤلف:  فخر الدین محمد بن عمر التمیمی الرازی الشافعی الوفاة: 604 ، دار النشر : دار الكتب العلمیة - بیروت - 1421هـ - 2000م ، الطبعة : الأولى

ابو حیان آندلسی صاحب تفسیر البحر المحیط چاره ای ندیده است جز اینكه اصل حدیث را انكار و آن را از احادیث موضوعه معرفی كند، كه البته دیدگاه افرادی از این قبیل كاملا روشن است، چون موضوع حدیث بیان مناقب علی علیه السلام از زبان فرستاده خدا و پیامبر بزرگ الهی رسول خاتم است و آثاری از این قبیل باید محكوم به جعل و وضع گردد.

وی می گوید:

وأما الحدیث الذی استدل به فموضوع لا أصل له . وهذه النزغة التی ذهب إلیها هذا الحمصی من كون علی أفضل من الأنبیاء علیهم السلام سوى محمد صلى الله علیه وسلم ) ، وتلقفها بعض من ینتحل كلام الصوفیة ، ووسع المجال فیها ، فزعم أن الولی أفضل من النبی...هذه المقالة مخالفة لمقالات أهل الإسلام . نعوذ بالله من ذلك...

حدیث برتری علی بر پیامبران جعلی و ساخته صوفی مسلكان است...فكر برتری ولیّ برنبی با عقائد اسلامی سازگاری ندارد. 

تفسیر البحر المحیط: ج 2  ص 504 ، اسم المؤلف:  محمد بن یوسف الشهیر بأبی حیان الأندلسی الوفاة: 745هـ ، دار النشر : دار الكتب العلمیة - لبنان/ بیروت - 1422هـ -2001م ، الطبعة : الأولى ، تحقیق : الشیخ عادل أحمد عبد الموجود - الشیخ علی محمد معوض، شارك فی التحقیق 1) د.زكریا عبد المجید النوقی 2) د.أحمد النجولی الجمل

نویسنده و شارح كتاب «شرح احقاق الحق» مرحوم مرعشی، با تحقیقی عمیق و مفصل به استخراج این حدیث با الفاظ متنوع آن از منابع روائی اهل سنت پرداخته است كه به دو حدیث اكتفا نموده و به منابع ذكر شده از سوی ایشان اشاره می كنیم:

الحدیث الرابع والعشرون ( من أراد أن ینظر إلى آدم ، إلى نوح ، إلى إبراهیم ، إلى موسى ، إلى عیسى ، فلینظر إلى علی بن أبی طالب علیه السلام ) رواه جماعة من أعلام العامة فی كتبهم : منهم العلامة المولوی ولی الله اللكنهوئی فی ( مرآة المؤمنین فی مناقب أهل بیت سید المرسلین ) ( ص 35 ) قال : ( فی حدیث ) قال صلى الله علیه وسلم : من أراد أن ینظر إلى آدم فی علمه وإلى نوح فی تقواه وإلى إبراهیم فی حلمه وإلى موسى فی هیبته وإلى عیسى فی عبادته فلینظر إلى علی بن أبی طالب .

(هر كس به خواهد علم آدم ، تقوای نوح ، بردباری ابراهیم ، هیبت موسى و عبادت عیسى را ببیند باید به على بن ابى طالب بنگرد ) .

سپس مرحوم مرعشی منابع متنوع و فراوانی از بزرگان اهل سنت كه این حدیث را با مضامین متعدد نقل كرده اند نام می برد كه در ذیل مشاهده می فرمائید:

علامة شهاب الدین أحمد حسینی شافعی شیرازی فی ( توضیح الدلائل ) ( ص 232 نسخة مكتبة الملی بفارس )و علامة أبو حفص عمر بن محمد بن خضر ملا موصلی فی ( الوسیلة) ( ص 168 ط حیدر آباد الدكن )، علامة شریف سید حسین علی شاه بن سید روشن علی شاه حسینی نقوی بخاری حنفی هندی، متوفى سنة 1322 فی ( تحقیق الحقایق ، كلزار مرتضوی ، محبوب القلوب ) ( ص 9 ط لاهور )، علامة سید أحمد بن محمد بن أحمد حسینی شافعی در ( التبر المذاب ) ( ص 33 نسخة مكتبتنا العامة بقم ). علامة جمال الدین محمد بن مكرم أنصاری جزرجی فی ( مختصر تاریخ دمشق ) ( ج 17 ص 148 نسخة طوب قبوسرای بإسلامبول )، علامة یحیى بن موفق بالله شجری متوفى سنة 499 فی ( الأمالی ) ( ج 1 ص 133 ) علامة شیخ حسام الدین مردی حنفی فی ( آل محمد ) ( ص 424 نسخة مكتبة السید الأشكوری ) علامة شریف أبو المعالی مرتضى محمد بن علی حسینی بغدادی فی ( عیون الأخبار فی مناقب الأخیار ) ( ص 26 نسخة مكتبة الفاتیكان ).

شرح احقاق الحق للمرعشی: 22/ 296 – 300.

علامه امینی نویسنده اثر گران سنگ و ماندگار «الغدیر» نیز با نقل این حدیث از منابع گوناگون اهل سنت همچون مسند احمد و فضائل الصحابه بیهقی و مناقب خوارزمی و... گوشه ای از امتیازات و برتریهای امیر مؤمنان را اثبات و بر صحت حدیث مُهر تایید می‌زند.

1 - أخرج إمام الحنابلة أحمد عن عبد الرزاق بإسناده المذكور بلفظ : من أراد أن ینظر إلى آدم فی علمه ، وإلى نوح فی فهمه ، وإلى إبراهیم فی خلقه ، وإلى موسى فی مناجاته ، وإلى عیسى فی سنته ، وإلى محمد فی تمامه وكماله ، فلینظر إلى هذا الرجل المقبل . فتطاول الناس فإذا هم بعلی بن أبی طالب كأنما ینقلع من صبب ، و ینحط من جبل.

و نیز برخی از مشاهیر اهل سنت در آثار خویش با الفاظ مشابه و گاه با تغییر آن را نقل كرده اند كه از جمله آنان افراد ذیل است:

أبوبكر أحمد بن حسین بیهقی متوفاى 458 در ( فضایل الصحابة ).

حافظ أحمد بن محمد عاصمی در كتاب [ زین الفتى فی شرح سورة هل أتى ].

خوارزمی مالكی متوفاى 568 در ( المناقب ) ص 49 (83ح 70). و ص 39 (88 ح 79).

أبوسالم كمال الدین محمد بن طلحة شافعی متوفاى 652 در ( مطالب السئول ) به نقل از كتاب ( فضایل الصحابة ) بیهقی.

عزالدین ابن أبی الحدید متوفاى 655 در ( شرح نهج البلاغة ) ج 2 ص 236 ودر ج 2 ص 449 به نقل از أحمد و بیهقی .

حافظ أبوعبد الله گنجی شافعی متوفاى 658 ، در ( كفایة الطالب ) ص 45 .

حافظ أبوعباس محب الدین طبری متوفاى 694 در ( الریاض النضرة ) 2 ص 218 .

شیخ الاسلام حموئی متوفاى 722 ، در ( فراید السمطین )

قاضی عضد أیجی شافعی متوفاى 756 ، در ( المواقف ) ج 3 ص 276

تفتازانی شافعی متوفاى 792 فی ( شرح المقاصد ) 2 ص 299.

ابن صباغ مالكی متوفاى 855 در ( الفصول المهمة ) ص 21 به نقل از [ فضایل الصحابة ] بیهقی.

سید محمود آلوسی متوفاى 1270 در شرح عینیة عبد الباقی عمری ص 27.

صفوری در ( نزهة المجالس ) 2 ص 240

سید أحمد قادین خانی در ( هدایة المرتاب ) ص 146 .

العلامه الامینی، الغدیر: ج 30، ص 355- 360.

نتیجه و خلاصه:

شهادت خداوند به پاكی و طهارت خاندان پیامبر اعظم و شخص امیر مؤمنان علی بن ابوطالب علیه السلام و ملقب شدن به نفس رسول خدا كه برترین مقام معنوی برای آن حضرت است و حدیث معروف (أشباه) كه در آن از ویژگیهای بارز و ممتاز پیامبران بزرگی همچون آدم، نوح، موسی، عیسی، ابراهیم و...علیهم السلام، یاد شده و در آن فرد شایسته‌ای‌ كه نمادی از این امتیازات و ویژگیهای بی‌مانند است معرفی می شود، تمامی این اوصاف و امتیازات گویای برتری او بر همه آنان غیر از رسول اعظم است.


مرتبط با: آیه خیر البریه ,
می توانید دیدگاه خود را بنویسید
Why do they call it the Achilles heel? سه شنبه 17 مرداد 1396 04:47 ق.ظ
Thanks in support of sharing such a fastidious
thinking, article is good, thats why i have read it fully
http://gennalaitila.weebly.com یکشنبه 15 مرداد 1396 09:16 ق.ظ
I'm really enjoying the design and layout
of your blog. It's a very easy on the eyes which makes it much more enjoyable for me to come here and visit more
often. Did you hire out a designer to create your
theme? Exceptional work!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
 
 
حقا که حقیقتا علی حق باشد
حق است علی ز حق که بر حق باشد
دیدیم خطی به دفتر لم یزلی
حق با علی و علی مع الحق باشد

شیعه