تبلیغات
شمیم شیعه - آیه صلوات
 
کدام دین را قبول دارید؟








تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
آخرین بروز رسانی :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازدید :

 
 
نویسنده : شیعه
تاریخ : سه شنبه 13 فروردین 1392
نظرات
آیا سلام و صلوات بر معصومین و امامان بدعت است؟

شبهه:

چرا موقعى كه شیعیان، نام امامان خود را مى برند به جاى رضى الله عنهم از سلام الله علیهم یا از صلوات الله علیهم استفاده مى كنند. در صورتى كه بر طبق آیه شریفه } إِنَّ اللهَ وَ مَلائِكَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِیماً{; خداوند و فرشتگانش به روان پاك پیغمبر درود مى فرستند، اى اهل ایمان، شما هم بر او درود فرستاده و سلام گویید و تسلیم فرمان او شوید احزاب (33): 56. بنابراین سلام و صلوات مخصوص نبى گرامى(ص)اسلام است و شیعیان بر خلاف نص صریح قرآن، عمل مى كنند. آیا این كار هم بدعت و هم غلو نیست؟

پاسخ:

شیعیان نیز معتقدند كه عملى برخلاف نص قرآن مجید نباید انجام شود. اما مطالب سؤال فوق به دلیل زیر بدعت و غلو نمى باشد.

1-آیه مورد اشاره فقط سلام و صلوات فرستادن بر رسول الله را امر نموده و هرگز از سلام و صلوات فرستادن بر دیگران ممانعت ننموده است.

مثلا در آیه 157 بقره : الَّذِینَ إِذا أَصابَتْهُمْ مُصِیبَةٌ قالُوا إِنّا لِلّهِ وَ إِنّا إِلَیْهِ راجِعُونَ أُولئِكَ عَلَیْهِمْ صَلَواتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَ رَحْمَةٌ وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ.

خداوند صلوات را بر بندگان زیادى كه شامل این آیه شوند نثار مى كند،

بلكه بر اساس آیه 42 احزاب :هُوَ الَّذِی یُصَلِّی عَلَیْكُمْ وَمَلائِكَتُهُ لِیُخْرِجَكُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ وَ كانَ بِالْمُؤْمِنِینَ رَحِیماً.

این درباره صلوات و در مورد سلام نیز، نه تنها منتفى نیست بلكه آیات قرآن آن را تشویق مى كند.

وَإِذا جاءَكَ الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِآیاتِنا فَقُلْ سَلامٌ عَلَیْكُمْ. انعام ـ 54

ملائكه بر مؤمنان سلام مى كنند، رعد آیه 24;

و تحیت مؤمنان در بهشت به یكدیگر سلام است، ابراهیم ـ 23.

تا اینجا مربوط به عامه اهل ایمان است كه درود و سلام بر آن ها منعى ندارد.

2- اما در مورد اهل بیت پیامبر(صلى الله علیه وآله) به دلائل زیادى كه به برخى از آن ها اشاره مى شود از فضیلت بیشترى برخوردار است.

1)خداوند در سوره صافات مى فرماید: { سَلامٌ عَلَى آلِ یاسِینَ} صافات (37): 130 . بنابر قرائتى، «سلامٌ على آل یاسین» مى باشد

در سوره صافات ، مرتب بر سایر انبیاى عظام سلام مى فرستد:

2) سَلامٌ عَلَى الْمُرسَلِینَ صافات (37): 181

3) سَلامٌ عَلَى نُوحِ فِى الْعَالَمِینَ صافات (37): 79

4) سَلامٌ عَلَى إبْراهِیمَ صافات (37): 109

5)سَلامٌ عَلَى مُوسَى وَ هَارُونَ صافات (37): 120

واضح است كه در این آیات، نوح، ابراهیم، موسى و هارون جملگى پیامبران الهى هستند و بر آن ها سلام گفته است. اما (یاسین) یكى از نام هاى حضرت ختمى مرتبت است و سلام بر آل او یعنى سلام بر اهلبیت و اولاد او. بنابراین چون در هیچ جاى قرآن بر اولاد سایر پیامبران به جز اولاد حضرت محمد مصطفى(صلى الله علیه وآله) سلام نشده است، پس } سَلامٌ عَلَى آلِ یاسِینَ {یعنى سلام بر اولاد خاتم الانبیا. مخصوصاً در قران مجید و به منظور روشنگرى بیشتر امت، پنج نام از دوازده نام مبارك پیغمبر را آورده است كه عبارتند از: (نون، یس، محمد، احمد و عبدالله)

از نظر علماى شیعه، مراد از آل یاسین یقیناً آل محمد مى باشد.

بسیارى از علماى اهل سنت نیز این گونه برداشت نموده اند.

1) مثلاً ابن حجر در صواعق محرقه از ابن عباس و جمعى دیگر از مفسرین نقل مى كند كه: «مراد از آل یاسین، آل محمد است

«أَنَّ الْمُرَادَ بِذَلِكَ سَلامٌ عَلى آلِ مُحَمّد ».

فتح البارى، ج 65 ، ص265 ; ینابیع المودة لذوى القربى، ج 6 ص435 ; تنبیه الغافلین، ص146

2)این تفسیر را امام فخر رازى در جلد هفتم تفسیر كبیرش، نقاش از كلبى در باب دوم

3) و نیزسید ابى بكر شهاب الدین علوى در باب اول كتاب «رشفة الصادى من بحر فضائل بنى النبى الهادى» بیان كرده است.

مهمتر از این مطالب آن چیزى است كه امام فخر رازى ذكر كرده است :اهل بیت آن حضرت در پنج چیز با آن حضرت برابرى مى كنند:

«إن أهل بیته یساوونه فی خمسة أشیاء فی السلام قال السلام علیك أیها النبیّ و قال سلام على آل یس و فی الصلاة علیه و علیهم فی التشهد و قال طه أی یا طاهر و قال: (وَ یُطَهِّرَكُمْ تَطْهِیراً) و فی تحریم الصدقة و فی المحبة قال الله تعالى (فَاتَّبِعُونِی یُحْبِبْكُمُ اللّهُ) و قال: (قُلْ لاَ أَسْئَلُكُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى

1-در سلام; كه خداى متعال فرموده است: سلام بر پیغمبر بزرگوار و نیز بر آل یاسین (یعنى سلام بر آل محمد).

2-درصلوات برآن حضرت; كه درتشهدنماز،براهل بیت اوصلوات فرستاده مى شود.

3-در طهارت; كه خداى متعال فرموده است: طه. یعنى اى طاهر و آیه تطهیر را نازل كرده است.

4-در تحریم صدقه; كه بر پیغمبر و بر اهل پیغمبر صدقه حرام است.

5-در محبت; كه خداى متعال فرموده است: بگو اگر شما خدا را دوست مى دارید، مرا متابعت كنید تا خدا شما را دوست بدارد. درباره اهل بیت آن حضرت فرموده است: اى محمد; به آن ها (امت) بگو: من از شما بجز دوستى ذوالقربى و اهل بیتم اجر و مزدى نمى خواهم

بحار الانوار، ج 23، ص170 به نقل از ابن حجر در صواعق از قول فخر الدین رازى ; نظم دررالسمطین، ص293

بخارى و مسلم در صحیح خود آورده اند كه پیغمبر فرمود:

«بین من و اهل بیت من در صلوات جدایى نیندازید» به طورى كه وقتى آیه شریفه } إِنَّ اللهَ وَ مَلائِكَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِیماً{ بر پیغمبر نازل گردید از ایشان سؤال شد: یا رسول الله; چگونه بر شما صلوات بفرستیم؟ حضرت در پاسخ فرمود: «اللهم صل على محمد و آل محمد

در كتاب صحیح بخاری ، ج4 ، ص146(كتاب بدء الخلق) بطورمفصل آورده كه بعد از نزول آیه شریفه «یا أیّها الذین آمنوا صلوا علیه و سلموا تسلیما» آمدند خدمت نبی مكرم و گفتند: یا رسول الله! ما صلوات بر شما را نمی‌فهمیم چطوری است، علمنا كیف نسلّم. حضرت فرمودند : این طوری بگوئید :اللهم صل علی محمد و علی آل محمد كما صلیت علی ابراهیم و علی آل ابراهیم إنك حمید مجید

در كتاب صحیح مسلم، ج2، ص16 این مطالب، مفصل آمده و روایات متعدد دیگری داریم كه حضرت فرمود:لاتُصلّوا علیّ الصلاة البتراء-صلوات دُم‌بریده بر من نفرستید.

عرض كردند : وما الصلاة البتراء ؟

حضرت فرمود : اینكه (صلّ علی محمد) بگوئید و دیگه (و علی آل محمد) نگوئید،بل قولوا اللهم صلّ علی محمد و آل محمد .

امام فخر رازى نیز در جلد ششم تفسیر كبیرپاسخ ایشان را چنین نقل مى كند:

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد كَمَا صَلَّیْتَ عَلَى إِبْرَاهِیمَ وَ عَلَى آلِ إِبْرَاهِیمَ وَ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد كَما بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِیمَ وَ عَلَى آلِ إِبْرَاهِیمَ إِنَّكَ حَمِیدٌ مَجِیدٌ.

ابن حجر، دنباله این پرسش را چنین روایت مى كند كه پیغمبر فرمود:صلوات بریده و بترا بر من نفرستید(( لا تصلّوا علىّ الصلاة البترا و ادامه داد كه صلوات بترا .(( مصباح الفقیه، ج 2، قسمت 1، ص370 مثل ((اللهم صل على محمد)) مى باشد كه تكمیل شده آن باید به صورت ((اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد)) باشد.

جناب ابن‌حجر هیثمی در الصواعق المحرقه ، ص144 دارد و كتابهای متعدد دیگر این را آورده‌اند . سخاوی، حاكم نیشابوری و دیگران و بعضاً هم تصحیح كرده‌اند . و این كه خود امام شافعی هم می‌گوید : همین فخر برای شما آل محمد بس كه اگر كسی در نمازش بر شما صلواتی نفرستد آن نماز، نماز مقبولی نیست.

حتى سید ابى بكر شهاب الدین علوى، از علماى اهل تسنن در باب دوم از كتاب «رشفة الصادی من بحر فضائل بنی النّبی الهادی»، صلوات بر محمد و آل محمد را در تشهد نماز واجب شمرده است

نسائى، دارقطنى، ابن حجر، بیهقى، ابو اسحق مروزى، سمهودى، دووى (در تنقیح) ـ سراج الدین قصیمى نیز بر این نظراند. همه در ص29 تا 35 باب 2 ـ «رشفة الصادی من بحر فضائل بنی النبی الهادی». چاپ اعلامیه مصر 1303هجرى

شافعى و دیگران بر این عقیده اند و در شعر معروف خود به آن اشاره كرده است:

یا أهل بیت رسول الله حبّكم *** فرض من الله فی القرآن أنزله

كفاكم من عظیم القدر أنّكم *** من لَمْ یُصلّ علیكُم لا صَلاةَ لَهُ

ترجمه-اى اهل بیت رسول الله دوستى شما را خداوند در قرآن واجب نموده است. در بزرگى و مقام شما همین بس كه هر كس بر شما (آل محمد) صلوات نفرستد نمازش قبول نمى شود.

یادآورى این نكته ضرورى است كه خود اهل سنت نیز بین على)علیه السلام( و سایر خلفا فرق مى گذارند ونوعاً درباره ایشان كرم الله وجهه یا علیه السلام (نظیر فصول المهمّة) مى گویند وبه نظرمى رسدكه رضى الله عنه رانسبت به ایشان روانمى دانند.زیراموجب این گمان مى شود كه ایشان با دیگران برابر است و حال آن كه خود مى فهمند كه وجداناً این طور نیست.

حال بگوئید کدام بدعت است:

سلام و صلوات بر ائمه هدى(علیهم السلام) بدعت است!

یا حذف «حَىَّ عَلى خَیْرِ الْعَمَلِ» در زمان خلیفه دوم ؟!

یا تحریم متعه حج و متعه نساء در زمان خلیفه دوم ؟!

یا خواندن نوافل ماه مبارك رمضان بصورت جماعت در زمان خلیفه دوم ؟!

در حالى كه در زمان پیامبر خدا(صلى الله علیه وآله) و زمان خلافت ابوبكر و اوایل خلافت خلیفه دوم، «حَىَّ عَلى خَیْرِ الْعَمَلِ» در اذان گفته مى شد، متعه حج و متعه نساء مورد عمل واقع مى شد و نوافل فرادى خوانده مى شد، و او به اجتهاد خود این تغییرات را ایجاد كرد، این ها بدعت و خروج از سنت است یا سلام كردن مؤمنان به یكدیگر و سلام آن ها بر فرزندان پیامبر خدا(صلى الله علیه وآله)؟

متأسفانه عزیزان اهل سنت در موقع صلوات فرستادن می‌گویند :

اللهم صلّ علی محمد و سلم یا صلی الله علیه و سلم .

گویا صلوات فرستادن بر آل محمد را برای خودشان ننگ می‌دانند با اینكه در صحیح مسلم و بخاری آمده و روایات متعدد هم داریم از نهی ا زصلوات بتراء .

عجیب اینجا ست که اهل سنت عبارت« صل الله علیه وآله» و« علیه سلام» را جدیدا بخاطر اینکه بگویند ما هم پیرو اهل بیتیم وحتی در مکانهی بازدیدی مثل کوه احد و... آورده اندبا اینکه خود این امر را بدعت می دانند واهل بدعت را در ضلالت میدانند پس اینکار بخاطر چیست اگر به آن معتقدند پس به گفته خودشان این امر بدعت بوده پس در ضلالتند واگر از روی سیاست میگویند چون خلاصه حرفشرا زده اند پس باز بر طبق عقیده خودشان در ضلالت اند.مگر اینکه به این رسیده باشند (همان طور که در بالا استدلال شد) که صلوات وسلام به اهل بیت بدعت نیست.


مرتبط با: آیه صلوات ,
می توانید دیدگاه خود را بنویسید
Foot Issues سه شنبه 17 مرداد 1396 11:06 ق.ظ
Hello to every body, it's my first go to see of this blog; this website carries amazing and actually fine information designed for visitors.
Foot Issues یکشنبه 15 مرداد 1396 01:08 ق.ظ
Howdy, i read your blog from time to time and i own a similar one and i was just
curious if you get a lot of spam comments? If so how do you stop it, any plugin or
anything you can suggest? I get so much lately it's driving me crazy so any support is very much appreciated.
foot pain bottom of feet پنجشنبه 8 تیر 1396 11:10 ب.ظ
Wonderful blog! I found it while surfing around on Yahoo News.
Do you have any tips on how to get listed in Yahoo News?
I've been trying for a while but I never seem to get there!
Many thanks
Ida دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 01:16 ب.ظ
Hi! I just would like to offer you a big thumbs up for the excellent info you've got here on this post.
I will be coming back to your site for more soon.
Vernon سه شنبه 19 اردیبهشت 1396 01:38 ب.ظ
Thanks for finally talking about >شمیم شیعه - آیه صلوات <Loved it!
BHW سه شنبه 29 فروردین 1396 09:33 ق.ظ
Yes! Finally someone writes about BHW.
manicure دوشنبه 21 فروردین 1396 05:52 ق.ظ
Hey there! I know this is kinda off topic but I was wondering if you knew where I could find a captcha plugin for
my comment form? I'm using the same blog platform as yours and I'm having problems finding one?
Thanks a lot!
manicure سه شنبه 15 فروردین 1396 09:07 ق.ظ
Quality articles is the key to attract the
users to go to see the web page, that's what this site is providing.
بووووووووووووووووووووق شنبه 7 دی 1392 07:46 ب.ظ
آیه صلوات کدومه
بووووووووووووووووووووق شنبه 7 دی 1392 07:45 ب.ظ
جدی خوب بود
بووووووووووووووووووووق شنبه 7 دی 1392 07:45 ب.ظ
شوت ها
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
 
 
حقا که حقیقتا علی حق باشد
حق است علی ز حق که بر حق باشد
دیدیم خطی به دفتر لم یزلی
حق با علی و علی مع الحق باشد

شیعه