تبلیغات
شمیم شیعه - آیه مباهله
 
کدام دین را قبول دارید؟








تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
آخرین بروز رسانی :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازدید :

 
 
نویسنده : شیعه
تاریخ : سه شنبه 13 فروردین 1392
نظرات

قرآن می‌فرماید:

فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَ أَبْنَاءَكُمْ وَ نِسَاءَنَا وَ نِسَاءَكُمْ وَ أَنْفُسَنَا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَةَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِینَ

(سوره آل عمران/آیه61)

علماء نصارای نجران كه نزدیك مدینه بودند، نزد پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله) آمدند و گفتگو كردند. ولی سخنان پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله) در علمای نصارای نجران اثر بخش نبود. بنا شد با یكدیگر مباهله كنند. یعنی نصارای نجران و پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله) عزیزترین افرادشان را بیاورند و با هم مباهله كنند. یعنی بگویند:

خدایا! اگر او بر حق است و من بر باطل، مرا از بین ببر و اگر من بر حق هستم و او بر باطل، او را از بین ببر.

این، یكی از معجزات اسلام است. حتی همین امروز هم كسانی كه اختلاف در عقیده دارند، با شریط خاصی كه مباهله دارد، می‌توانند مباهله كنند. اگر یك طرف باطل باشد، فورا بلای آسمانی می‌آید و طرف باطل را از بین می‌برد و نابود می‌كند.

فردای آن روز، پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله) دست حضرت علی (علیه السلام)، حضرت فاطمه زهراء (سلام الله علیها) و امام حسن (علیه السلام) و امام حسین (علیه السلام) را گرفت و به مباهله رفتند. به تعبیر إبن‌تیمیه ـ تئورسین وهابیت ـ :

با این‌كه نزدیك‌تر از علی، عباس عموی پیامبر (صلى الله علیه و سلم) بود، او را هم نبرد. با این‌كه در میان زن‌ها، عایشه و حفصه و دیگران بودند، ولی پیامبر (صلى الله علیه و سلم) فقط حضرت فاطمه را با خود بردد. پیامبر (صلى الله علیه و سلم)، فرزندان دیگری هم داشت، ولی دست حسن و حسین را گرفت و برد. اینها نشان‌دهنده آن است كه عزیزترین، گرامی‌ترین و محبوب‌ترین انسان‌ها در نزد پیامبر (صلى الله علیه و سلم)، علی و فاطمه و حسن و حسین هستند. جریان مباهله در صحیح مسلم آمده است.

صحیح مسلم، ج7، ص120، حدیث6114


در منابع اهل سنت هم آمده است: قال جابر: «أَنْفُسَنَا وَ أَنْفُسَكُمْ» رسول الله صلى الله علیه و سلم و علی بن أبی طالب و «أَبْنَاءَنَا» الحسن و الحسین و «نِسَاءَنَا» فاطمة.

مراد از أَنْفُسَنَا وَ أَنْفُسَكُمْ رسول الله (صلى الله علیه و سلم) و علی بن ابی طالب و مراد از أَبْنَاءَنَا حسن و حسین و مراد از نِسَاءَنَا، فاطمه است.

تفسیر ابن كثیر، ج1، ص379 ـ الدر المنثور للسیوطی، ج2، ص39 ـ فتح القدیر للشوكانی، ج1، ص347

زمخشری از علمای بزرگ اهل سنت می‌گوید:

و فیه دلیل لا شیء أقوی منه علی فضل أصحاب الكساء‌.

این آیه، بالاترین و قوی‌ترین دلیل برای فضیلت أصحاب كساء است.

الكشاف عن حقائق التنزیل و عیون الأقاویل للزمخشری، ج1، ص434

نكته اول:

تمام مفسرین، مانند بیضاوی آورده‌اند كه این آیه، دلالت می‌كند بر این‌كه محبوب‌ترین انسان‌ها در نزد پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)، امیرالمؤمنین (علیه السلام) است. تفسیر بیضاوی، ج3، ص32 - ج2، ص47

خود محبوب بودن، مستلزم أفضلیت است. آقایانی كه برای تعیین خلیفه در سقیفه جمع شده بودند، وقتی میان مهاجرین و انصار اختلاف شد و به كتك‌كاری و درگیری انجامید، ابوبکر گفت:

ما شایسته هستیم كه خلیفه پیامبر (صلی الله علیه و سلم) باشیم. چون ما نزدیك به پیامبر (صلی الله علیه و سلم) و از خویشان پیامبر (صلی الله علیه و سلم) هستیم.

اگر ملاك أفضلیت این باشد، به تعبیر جناب زمخشری، هیچ فضیلتی بالاتر از این نیست كه قرآن، علی بن أبی طالب (علیه السلام) را نازل منزله پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) قرار داده است.


نکته دوم :

نكته‌ای كه خیلی جالب است ،رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در مباهله با نصارای نجران كه قرار گذاشته بودند كه آنها عزیز‌ترین افراد خود را بیاورند و پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) هم عزیزترین افراد خود را بیاورد، هدف از مباهله، اثبات نبوت و صدق كلام پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) بوده است. آن كسی كه شایسته است برای اثبات نبوت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) برود، قطعا برای استمرار رسالت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) كه خلافت و جانشینی باشد، از دیگران اولویت دارد.

نكته سوم:

خداوند در این آیه، حضرت علی (علیه السلام) را نفس پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) قرار داده است. البته مراد از آن، نفْس حقیقی و عین پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) بودن نیست و مراد از این آیه، این است كه آقا امیرالمؤمنین (علیه السلام) با جان گرامی نبی مکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) برابر است در همه جهات؛ مگر در مسئله نبوت كه در حدیث شریف منزلت هم آمده است:

أنت منی بمنزلة هارون من موسی إلا أنه لا نبی بعدی. صحیح البخاری، ج5، ص129 - صحیح مسلم، ج7، ص120


پس

1- عصمت علی(ع) همچون عصمت پیامبر(ص) می شود- امیرالمؤمنین (علیه السلام) در تمام فضائلی كه برای پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) است، هم‌سطح پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) است؛ غیر از مسئله نبوت و دریافت وحی از خداوند و این دلالت می‌كند بر عصمت علی بن أبی طالب (علیه السلام).

چون پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) هم معصوم بوده است و غیر معصوم را نمی‌شود نفس معصوم قرار داد.

2- علی(ع) مثل پیامبر(ص)، أَوْلَى بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ می شود- این‌كه پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم):

النَّبِیُّ أَوْلَى بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ (سوره أحزاب/آیه6)

است و ولایت تامّه بر جان و مال مؤمنین داشته، حضرت علی (علیه السلام) هم این ولایت را دارد.

3- علی(ع) هم افضل بر تمام انبیاءبه غیر از رسول الله(ص) می شود - پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) أفضل همه خلائق - حتی أنبیاء (علیهم السلام) و ملائكه - بوده است و امیرالمؤمنین (علیه السلام) هم طبق آیه شریفه مباهله، از همه أنبیاء (علیهم السلام) و ملائكه برتر است؛ چون مساوی أكمل، خود هم أكمل است.


مرتبط با: آیه مباهله ,
می توانید دیدگاه خود را بنویسید
Can you grow taller with exercise? جمعه 13 مرداد 1396 10:18 ب.ظ
Fantastic goods from you, man. I have keep in mind your stuff previous to and
you are just too magnificent. I actually like what you have obtained right here,
certainly like what you are saying and the way in which during which you say it.
You make it entertaining and you still care for to keep it wise.
I cant wait to read far more from you. This is really a wonderful
site.
leticia6sykes0.unblog.fr جمعه 13 مرداد 1396 01:42 ب.ظ
This is really interesting, You are a very skilled blogger.
I've joined your rss feed and look forward to seeking more of your excellent post.
Also, I've shared your web site in my social networks!
lisadogge.jimdo.com جمعه 6 مرداد 1396 08:18 ب.ظ
Hi I am so thrilled I found your blog page, I really found you by mistake, while I was looking
on Yahoo for something else, Anyhow I am here now and would
just like to say kudos for a remarkable post and a all round
enjoyable blog (I also love the theme/design),
I don't have time to look over it all at the minute but I have saved it and also added
in your RSS feeds, so when I have time I will be back to read a lot more, Please do keep up the great job.
BHW جمعه 1 اردیبهشت 1396 06:07 ب.ظ
Aw, this was an extremely nice post. Finding the time and actual
effort to make a good article… but what can I say… I hesitate a lot and never seem to get anything done.
manicure سه شنبه 22 فروردین 1396 01:53 ق.ظ
Hi there, always i used to check webpage posts here in the early hours
in the morning, because i love to gain knowledge of more and more.
manicure دوشنبه 21 فروردین 1396 11:55 ق.ظ
You are so awesome! I do not believe I've truly read through something like that before.
So good to find another person with some original thoughts on this
issue. Really.. thanks for starting this up. This website is something that is needed on the internet,
someone with a little originality!
بلاگ دایر سه شنبه 13 فروردین 1392 09:00 ب.ظ
وبلاگ خود را به فهرست وبلاگ های فارسی اضافه کنید.

www.blogdir.ir
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
 
 
حقا که حقیقتا علی حق باشد
حق است علی ز حق که بر حق باشد
دیدیم خطی به دفتر لم یزلی
حق با علی و علی مع الحق باشد

شیعه