تبلیغات
شمیم شیعه - حدیث یوم الدار
 
کدام دین را قبول دارید؟








تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
آخرین بروز رسانی :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازدید :

 
 
نویسنده : شیعه
تاریخ : شنبه 24 فروردین 1392
نظرات

حدیث الدار در منابع اهل سنت و بررسی سندی آن

رسول اکرم (صلى الله علیه و آله) از همان آغاز اعلان رسالت و نزول آیه شریفه:

وَ أَنْذِرْ عَشِیرَتَكَ الْأَقْرَبِینَ

(سوره شعراء/آیه214)

تعداد زیادی از سرشناسان مكه و قریش را جمع كرد و در آن مجمع ویژه، 3 أمر اساسی را مطرح كرد:

1. توحید و برچیده شدن بساط شرك و قولوا لا إله إلا الله تفلحوا

2. إعلان رسالت خودش. پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله) فرمود:

من كسی را سراغ ندارم هدیه‌ای را بهتر از هدیه من برای قومش آورده باشد. من با خیر دنیا و آخرت به میان شما آمده‌ام و من همان پیامبری هستم كه أنبیاء گذشته بشارت آمدن مرا به پیروان خود داده بودند.

3. انتخاب جانشین و خلیفه.

حدیث الدار

از جمله احادیثی است از منابع اهل سنت که موضوع خلافت امیر المومنین (علیه السلام) را در آغاز رسالت نبی مکرم (صلى الله علیه و آله) مطرح می کند :

طبری در روایتی صحیح كه تمام راویان آن مورد وثوق علماء رجال اهل سنت هستند، آورده است:

حدثنا ابن حمید، قال: حدثنا سلمة، قال: حدثنی محمد بن إسحاق عن عبد الغفار بن القاسم عن المنهال بن عمرو عن عبد الله بن الحارث بن نوفل بن الحارث بن عبد المطلب عن عبد الله ابن عباس عن علی بن أبی طالب، قال: لما نزلت هذه الآیة على رسول الله صلى الله علیه و سلم «وَ أَنْذِرْ عَشِیرَتَكَ الْأَقْرَبِینَ»، دعانی رسول الله صلى الله علیه و سلم فقال لی: یا علی! إن الله أمرنی أن أنذر عشیرتی الأقربین ... ثم تكلم رسول الله صلى الله علیه و سلم فقال: یا بنى عبد المطلب! إنی و الله! ما أعلم شابا فی العرب جاء قومه بأفضل مما قد جئتكم به، إنی قد جئتكم بخیر الدنیا و الآخرة و قد أمرنی الله تعالى أن أدعوكم إلیه، فأیكم یوازرنی على هذا الأمر على أن یكون أخی و وصیی و خلیفتی فیكم؟ قال: فأحجم القوم عنها جمیعا و قلت: و إنی لأحدثهم سنا و أرمصهم عینا و أعظمهم بطنا و أحمشهم ساقا، أنا یا نبی الله! أكون وزیرك علیه. فأخذ برقبتی، ثم قال: إن هذا أخی و وصیی و خلیفتی فیكم، فاسمعوا له و أطیعوا. قال: فقام القوم یضحكون و یقولون لأبی طالب: قد أمرك أن تسمع لإبنك و تطیع.

... چه كسی از میان شما هست كه در امر رسالت مرا یاری كند تا برادر و وصی و جانشین من بعد از من باشد؟ ... آقا امیر المومنین (علیه السلام) می‌فرماید: با این‌كه من جوان‌ترین فرد جلسه بودم، برخاستم و گفتم: من حاضر هستم با تمام توانم در مساعدت و یاری شما كوشش كنم. نبی مکرم (صلى الله علیه و آله) دست بر شانه من زد و فرمود: این علی، برادر و وصی و جانشین من در میان شماست. در همان جلسه، مردان قریش، این كار را به تمسخر گرفته و شروع كردند به خندیدن و به ابوطالب طعنه زدند كه این شخص به تو دستور می‌دهد از این فرزند خردسال خود طبعیت كنید و فرمان ببری.

تاریخ الطبری، ج2، ص63-62 ـ جامع البیان للطبری، ج19، ص149 ـ شرح نهج البلاغه لإبن أبی الحدید، ج13، ص211 ـ كنز العمال للمتقی الهندی، ج13، ص114 ـ شواهد التنزیل للحاكم الحسكانی، ج1، ص486 ـ تفسیر البغوی، ج3، ص400 ـ تفسیر ابن كثیر، ج3، ص364 ـ السیرة النبویة لإبن كثیر، ج1، ص459 ـ البدایة و النهایة لإبن كثیر، ج3، ص53 ـ الكامل فی التاریخ لإبن الأثیر، ج2، ص63 ـ الدر المنثور للسیوطی، ج5، ص97 ـ تاریخ مدینة دمشق لإبن عساكر، ج42، ص49 ـ مناقب علی بن أبی طالب (ع) لإبن مردویه الأصفهانی، ص290 ـ المناقب للموفق الخوارزمی، ص8

بررسی سندی حدیث الدار

1ـ ابن حُمِیْد، فهو محمد بن حمید بن حیان ت 248 هـجری

سئل یحیى بن معین عنه، فقال: ثقة.

قال جعفر بن أبی عثمان الطیالسی: إبن حمید ثقة.

تهذیب الكمال للمزی، ج25، ص100ـ 101

2ـ سلمة بن الفضل الأبرش الأنصاری، ت بعد 190 هجری

قال إبن معین: ثقة كتبنا عنه.

قال إبن سعد: كان ثقة صدوقاً.

قال إبن داود: ثقة.

تهذیب التهذیب لإبن حجر، ج4، ص135ـ 136

3ـ محمد بن إسحاق صاحب السیرة المعروفة، ت150 هجری

قال الذهبی: العلامة الحافظ الأخباری و كان فی العلم بحراً عجاجاً.

قال ابن إدریس الحافظ: كیف لا یكون ثقة و قد حدث عن الأعرج.

سیر أعلام النبلاء للذهبی، ج7، ص33ـ 37

عن سفیان: أنه ما رأى أحدا یتهمه.

تهذیب التهذیب لإبن حجر، ج9، ص36

4ـ عبد الغفار بن قاسم بن قیس الأنصاری فهو أبو مریم الكوفی:

قال شعبة: لم أر أحفظ منه ... و كان ذا اعتناء بالعلم و بالرجال.

لسان المیزان لإبن حجر، ج4، ص42

قال إبن عدی: له أحادیث صالحة.

قال: سمعت إبن عقدة یثنی على أبی مریم و یطریه و تجاوز الحد فی مدحه.

الكامل فی الضعفاء لإبن عدی، ج5، ص327

5ـ المنهال بن عمرو:

قال یحیى بن معین و النسائی: ثقة.

قال العجلی: كوفی ثقة.

تهذیب الكمال للمزی، ج28، ص570ـ 571

6ـ عبد الله بن الحارث بن نوفل:

قال إبن معین و أبو زرعة و النسائی: ثقة.

قال إبن المدینی: ثقة.

قال العجلی: ثقة.

قال محمد بن عمر: ثقة.

تهذیب التهذیب لإبن حجر، ج5، ص158

بنابراین، از نظر سند اشكالی ندارد .

حدیثی دیگر در این موضوع:

درمنابع اهل سنت؛ تاریخ طبری و کامل ابن اثیر و مستدرک حاکم نیشابوری و مجمع الزوائد هیثمی و ... همه نقل کرده اند که پس از نزول آیه شریفه:

وَ أَنْذِرْ عَشِیرَتَكَ الْأَقْرَبِینَ                                                        (شعراء/214)

پس از آنکه نبی مکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) موظف شد رسالتش را علنی کند، در یک مجمع 40 نفره، نبی مکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) سه بحث اساسی و ریشه ای را در آغاز رسالتش مطرح کرد:

بحث اول:

مردم! چیزی برای شما آورده ام که هیچ کسی برای قومش زیباتر و با ارزش تر از آن نیاورده است و آن توحید است. قولوا لا اله الا الله تفلحوا.

بحث دوم:

آن پیامبری که انبیاء بشارت آمدن او را داده بودند، آن پیامبر، من هستم. آنکه شریعتش، خاتم بخش تمام شرایع است و نبوتش آخرین نبوت است تا قیام قیامت، من هستم

بحث سوم:

دست حضرت علی (علیه السلام) را گرفت، با اینکه 13 بهار بیشتر از عمر پر بهایش نگذشته بود، و فرمود:

هذا اخی و وصیی و خلیفتی من بعدی.

این علی ، برادر من و وصی و جانشین من بعد از من است.

بزرگان اهل سنت، همه به صحت این روایات اعتراف دارند.

حاکم نیشابوری در مستدرک، ج3، ص130 می گوید روایت صحیح است.

جناب هیثمی در مجمع الزوائد، ج7، ص119 می گوید روایت صحیح است.

متقی هندی در کنزالعمال، ج12، ص128 می گوید روایت صحیح است.

و ده ها بزرگان دیگر که بر صحت روایت تأکید دارند.

نمونه های دیگرحدیث فوق در منابع اهل سنت:

طبری در تاریخ خود ، با اختلاف اندكی در عبارات آورده است . تاریخ طبری ، ج2 ، ص63

پس از واقعه « یوم‏الإنذار » هر كس از رسول خدا مى‏پرسید وصی شما كیست ؟ آن حضرت با همان جملات ، علی علیه السلام را معرفی مى‏كرد .

حاكم حسكانی در شواهدالتنزیل و متقی هندی در كنزالعمال آورده‏اند كه :

سلمان از پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم پرسید : «مَنْ وَصیّكَ ؟ » ؛ « وصی شما كیست ؟ »

فرمود : « وصی من همان است كه اسرارم را به وی سپرده‏ام ، بهترین كسى‏كه بعد از خود به جای مى‏گذارم ، كسی كه وعده‏هی مرا جامه عمل مى‏پوشد و دَینم را ادا مى‏كند و او على‏بن ابى‏طالب است . »

شواهد التنزیل ج1 ص98 و 99 و كنز العمال ج11 ص610

از نظر دلالت :هم كاملا مشخص است و كلمه وصیی و خلیفتی در آن آمده است. آنچه كه برای بعضی از اهل سنت مطرح است، كلمه خلیفتی فیكم است. چون در آن روز نبی مکرم (صلى الله علیه و آله) موظف بود طبق آیه إنذار، رسالت خویش را برای قریش مطرح كند و محدوده رسالت و خلافت، قریش بود. مضافا كه خلیفه و جانشین پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله) اگر در میان قریش كه آدم‌های لجوج و معاندی بودند و به سادگی زیر بار سخنان پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله) نمی‌رفتند، تثبیت می‌شد، به طریق أولی در میان غیر قریش هم تثبیت می‌شود.

بزرگان اهل سنت صراحت دارند كه حدیث دار از نظر سند، صحیح است.

تاریخ مدینة دمشق لإبن عساكر، ج42، ص48،47 ـ آقای طبری به نقل كنز العمال متقی هندی، ج13، ص128 ـ مجمع الزوائد للهیثمی، ج8، ص302 ـ ابوجعفر اسكافی در شرح نهج البلاغه لإبن أبی الحدید، ج13، ص243 ـ المستدرك الصحیحین للحاكم النیشابوری، ج3، ص132 ـ  المختاره للضیاء الدین المقدسی

لذا از نظر سند و دلالت، موضوع خلافت امیر المومنین (علیه السلام) كه در آغاز رسالت نبی مکرم (صلى الله علیه و آله) اعلام شده، هیچ مشكلی ندارد.


مرتبط با: حدیث یوم الدار ,
می توانید دیدگاه خود را بنویسید
private std screening دوشنبه 20 شهریور 1396 06:34 ق.ظ
Hello there I am so grateful I found your web site, I
really found you by error, while I was looking on Yahoo
for something else, Anyhow I am here now and would just like to say thanks a lot for a fantastic post and a
all round interesting blog (I also love the theme/design),
I don’t have time to look over it all at the moment but I have bookmarked it and also added your RSS feeds, so when I have time
I will be back to read much more, Please do keep up the great b.
cheap psychic readings یکشنبه 19 شهریور 1396 10:47 ب.ظ
چطوری این پست وبلاگ نمیتواند بهتر نوشته شود! نگاه کردن به این مقاله به یاد می آورد
من هم اتاقی قبلی من او به طور مداوم در مورد این صحبت کرد.
من قطعا این اطلاعات را به او می فرستم
خیلی مطمئن است که او بسیار خوب خوانده است.

من از شما برای به اشتراک گذاری قدردانی میکنم
phone psychic reading یکشنبه 19 شهریور 1396 08:39 ب.ظ
مطمئنا بر این باورند که شما گفتید. به نظر می رسد توجیه مورد علاقه شما در اینترنت باشد
ساده ترین عامل در نظر گرفتن. من به شما می گویم،
مطمئنا وقتی دیگران در نظر می گیرند قطعا ناراحت می شوند
مسائل که آنها به وضوح درک نمی کنند.
شما موفق به کشیدن ناخن به بالا به عنوان منظره به عنوان مشخص شده از کل چیز بدون
داشتن عوارض جانبی، افراد دیگر می توانند سیگنال بگیرند. احتمالا دوباره به دست می آید
بیش. متشکرم
std screening near me جمعه 17 شهریور 1396 02:18 ق.ظ
وبلاگ خوب اینجاست! علاوه بر این، سایت شما بسیار زیاد است
خیلی سریع! شما از چه میزبانی وب استفاده می کنید؟ می توانم بگیرم
پیوند وابسته شما برای میزبان شما چیست؟ من آرزو می کنم که وبسایت خود را به همان اندازه سریع بارگذاری کند
شما لول
chaturbatefreetokenshack.com چهارشنبه 15 شهریور 1396 04:02 ق.ظ
Link exchange is nothing else except it is simply placing the other person's webpage
link on your page at proper place and other person will also
do similar for you.
chaturbate token hack forum شنبه 4 شهریور 1396 11:22 ب.ظ
Have you ever thought about including a little bit more than just your articles?
I mean, what you say is fundamental and everything.
Nevertheless imagine if you added some great visuals or video clips to give your posts more, "pop"!

Your content is excellent but with pics and videos, this blog could definitely
be one of the most beneficial in its field. Amazing blog!
What is the Ilizarov method? دوشنبه 16 مرداد 1396 04:16 ب.ظ
Hi colleagues, pleasant post and fastidious arguments commented at this place, I am genuinely enjoying by these.
http://willavrooman.hatenablog.com/archive/2016/03/01 جمعه 13 مرداد 1396 02:28 ب.ظ
Can I simply say what a comfort to discover somebody that truly
understands what they are discussing on the internet.
You certainly know how to bring a problem to light and make it important.
More and more people should look at this and understand this side
of your story. I can't believe you're not more popular because you certainly possess the gift.
http://mairatkach.hatenablog.com/ جمعه 6 مرداد 1396 11:17 ب.ظ
Greetings! This is my first comment here so I just wanted
to give a quick shout out and tell you I truly enjoy reading your
articles. Can you suggest any other blogs/websites/forums
that deal with the same subjects? Appreciate it!
manicure چهارشنبه 23 فروردین 1396 02:34 ق.ظ
Link exchange is nothing else except it is just placing the other person's blog link on your page at appropriate place and other
person will also do same in support of you.
manicure سه شنبه 22 فروردین 1396 08:22 ق.ظ
Thanks for sharing your thoughts about شمیم شیعه - حدیث یوم الدار.

Regards
manicure دوشنبه 21 فروردین 1396 12:51 ب.ظ
Its such as you read my thoughts! You seem to understand so much about this, like you wrote the book in it or something.
I believe that you just could do with some % to power the
message home a little bit, but other than that, that is fantastic blog.

An excellent read. I will certainly be back.
manicure سه شنبه 15 فروردین 1396 03:32 ب.ظ
Hello, i believe that i saw you visited my website so i got here to return the want?.I am trying to to find issues to enhance my website!I
guess its ok to use a few of your ideas!!
BHW جمعه 11 فروردین 1396 03:06 ب.ظ
Greetings from Florida! I'm bored to tears at work so I decided to check out your website on my iphone during lunch break.
I really like the knowledge you provide here and can't wait to take
a look when I get home. I'm surprised at how quick your
blog loaded on my mobile .. I'm not even using WIFI, just 3G ..
Anyways, wonderful blog!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
 
 
حقا که حقیقتا علی حق باشد
حق است علی ز حق که بر حق باشد
دیدیم خطی به دفتر لم یزلی
حق با علی و علی مع الحق باشد

شیعه